Wikipedia

Rezultatele căutării

marți, 30 august 2022

LUPTE / ROMÂNIA: Campionul olimpic Gheorghe Berceanu a încetat din viaţă

Campion olimpic şi mondial la lupte, Gheorghe Berceanu (72 de ani) a încetat din viaţă, astăzi (marţi, 30 august). Tristul anunț a fost făcut de către Federaţia Română de Lupte. Berceanu a fost unul dintre cei șapte români care au cucerit titlul olimpic la lupte.

Într-o postare pe rețelele sociale, FRL a precizat: „Federaţia Română de Lupte îşi exprimă regretul faţă de pierderea uriaşă a celui care a scris o însemnată parte a istoriei luptelor româneşti. Sincere condoleanţe familiei şi apropiaţilor!”.

Născut la Cârna, în județul Dolj, Berceanu a descoperit sportul voinicilor pe când avea 16 ani. Înainte el jucase fotbal, însă a fost dezavantajat de faptul că nu era foarte înalt. Într-un clasament al medaliilor olimpice obținute de România, pe sporturi, luptele se află pe poziția a 5-a, cu 34 de clasări pe podium, dintre care 7 pe cea mai înaltă treaptă. Iar la acest bilanț o contribuție deosebită a avut Gheorghe Berceanu, cel care a cucerit titlul olimpic în 1972, la Munchen, și medalia de argint în 1976, la Montreal.

Chestionat pe seama reușitelor sale, cel supranumit „Hercule de buzunar” fiindcă a concurat la o categorie mică (48 kg) a răspuns: „Cred că a fost talent nativ pentru că rezultatele au început să apară repede... Eu am debutat în acest sport în toamna anului 1965, iar în anul următor eram deja campion național, fiind inclus și în lotul mare, cel al seniorilor. În 1968 am participat la Jocurile Olimpice din Mexic, unde, chiar dacă nu am luat nimic, a contat pentru mine calificarea. Rezultate la o astfel de competiție internațională au venit la următoarea ediție a Jocurilor Olimpice, aceea din 1972, organizată la Munchen, unde am luat medalia de aur. Iar în 1976 am cucerit medalia de argint. Practic acestea au fost rezultatele olimpice din cariera mea. În plus, am trei titluri mondiale și tot atâtea europene”, ne-a spus Gheorghe Berceanu, care a adăugat, glumind, că îi lipsește doar titlul județean. ”Îl luam și pe acela, însă nu se organizau concursuri pe județ”.

Născut și crescut la țară, Gheorghe Berceanu a fost atras de mic de mișcare. Iar ca orice băiat își dorea să devină fotbalist. „Am fost în echipa comunei natale și jucam destul de bine! Apoi, când am ajuns la Craiova, tot fotbal am vrut să fac și am participat la o selecție, însă nu m-au luat pentru că eram prea... înalt! (râde) Și atunci un prieten al fratelui meu m-a dus la lupte. Aveam vreo 16 ani. Nu realizam eu atunci asta... Am mers în sală, ca orice începător. Antrenorul de atunci, Ilie Marinescu, m-a văzut și mi-a dat mai întâi un costum de lupte, apoi o pereche de teniși și așa am început eu viața de... luptător”.

Gheorghe Berceanu a cunoscut deplina consacrare la Steaua. Și a ajuns la gruparea bucureșteană urmând același traseu ca acela parcurs de majoritatea sportivilor români de valoare, la mijlocul secolului trecut. „Pe vremea aceea se făceau niște tabele pentru cele două mari cluburi bucureștene, Steaua și Dinamo, iar cei mai buni erau luați, alternativ, de către un club. Anul ăsta câștigătorii de competiții plecau la Steaua, anul viitor se duceau la Dinamo. Și această procedură se aplica la toate sporturile. Și așa am ajuns eu la Steaua”, și-a amintit multiplu campion.

Trecut în rezervă după ce a activat în cadrul clubului Steaua, Gheorghe Berceanu a rămas apropiat de sport. În decembrie 2018, în deschiderea Campionatului Mondial de lupte pentru sportivi sub 23 de ani, de la Sala Polivalentă din București, și în prezenţa preşedintelui Federaţiei Internaţionale de Lupte Nenad Lalovic, a lansat cartea autobiografică intitulată „Hercule de buzunar 48 kg de aur" realizată împreună cu nepoata sa, Monica Berceanu. „Este o zi deosebită pentru mine. În primul rând pentru că pot lansa această carte, dar şi pentru că îl am aici alături pe preşedintele federaţiei internaţionale. Este o mare mândrie că am reprezentat România, chiar dacă nu am fost întotdeauna uşă de biserică. Pentru că am mai avut şi unele ieşiri, iar celor cărora le-am greşit îi rog să mă ierte", a spus atunci Berceanu, care i-a înmânat o carte cu autograf preşedintelui forului mondial, primind în schimb o insignă din aur cu însemnele federaţiei internaţionale. "Sunt norocos să mă aflu azi la lansarea cărţii biografice a unui mare campion român. Gheorghe Berceanu este un model pentru toţi. Și-a dedicat întreaga viaţă luptelor. Mai întâi ca sportiv, apoi ca antrenor şi ulterior ca arbitru internaţional. Dacă ne uităm la urechile dânsului vedem că tot ceea ce spun eu este adevărat. Urechile tocite reprezintă o marcă înregistrată a celor mai buni luptători ai lumii", a spus Lalovic.

Cine a fost Gheorghe Berceanu

- s-a născut în 28 decembrie 1949, la Cârna (județul Dolj)

- a început sportul cu fotbalul, însă n-a putut continua din cauza staturii sale

- a ajuns la lupte datorită unui prieten al fratelui său

- s-a inițiat în sportul voinicilor la clubul Electroputere din Craiova, fiind pregătit pe atunci de antrenorul Ilie Marinescu

- s-a transferat la CSA Steaua, club sub culorile căruia a cunoscut deplina consacrare

- a concurat la categoria 48 kg

- a participat la trei ediții ale Jocurilor Olimpice de vară, cucerind titlul olimpic în 1972, la Munchen, și medalia de argint în 1976, la Montreal

- a fost campion mondial în 1969 și 1970, iar la ediția din 1975 a ocupat locul 2

- a cucerit titlul mondial universitar în 1973

- la Campionatele Europene a obținut medalia de aur în 1970, 1972 și 1973

- i s-a conferit titlul de Sportiv Emerit

- după retragerea din activitatea competițională a activat ca antrenor la secția de lupte a CSA Steaua

- în 2000 i s-a decernat Ordinul Național ”Pentru Merit” în grad de cavaler

- la începutul lunii septembrie, cu ocazia Campionatului Mondial de Lupte Seniori de la Belgrad, urma să fie inclus in Hall of Fame-ul Federatiei Internaţionale de Lupte

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

FOTBAL / CUPA ROMÂNIEI: Dan Petrescu susține că evoluția CFR-ului a fost un „dezastru”

Campioană a României, CFR Cluj a scos un egal (1-1), astăzi (joi, 20 octombrie), în disputa cu echipa Universitatea Cluj, una care a contat ...