Wikipedia

Rezultatele căutării

miercuri, 3 noiembrie 2021

RUGBY / DRAMĂ: La 41 de ani, Carl Hayman suferă de demență. Neozeelandezul s-a alăturat rugbyștilor care vor să acționeze în justiție forul mondial

De cinci ori câștigător al Tri-Nations, triplu campion al Europei cu RC Toulon, Carl Hayman (41 de ani) a anunțat că suferă de demență. Tatăl a patru copii, neozeelandezul s-a alăturat celor care vor să acționeze în instanță World Rugby, cei mai cunoscuți fiind talonerul Steve Thompson, campion mondial cu Anglia în 2003 avec l'Angleterre, și linia a treia galeză Alix Popham (42 de ani).

Fost pilier al echipei Noii Zeelande (a disputat 45 de meciuri pentru aceasta între 2001 și 2007), Carl Hayman a vorbit pentru site-ul The Spinoff de afecţiunea de care suferă. Acesta a declarat că se va alătura colectivului de jucători afectaţi de grava maladie care a acționat World Rugby în instanţă. Aceştia dau vina pe forul de conducere al rugby-ului mondial pentru gestionarea proastă a comoţiilor suferite în timpul carierei lor. Jucătorii în cauză indică faptul că pot demonstra că World Rugby a fost conştient de pericolul unor comoţii cerebrale de la început, însă nu a adoptat măsurile care se impuneau stopării fenomenului.

Confructat cu alcoolismul şi condamnat pentru violenţă conjugală în trecut, Hayman s-a referit la consecinţele comoţiilor suferite în timpul carierei sale: "Am petrecut câţiva ani crezând că înnebunesc. La un moment dat, chiar am crezut cu adevărat. Au fost dureri de cap permanente şi toate acele lucruri care se întâmplau şi pe care nu le-am putut înţelege. Au fost dureri de cap la început, în 2016. Apoi am început să am probleme importante de memorie. De exemplu, încercam să obţin un paşaport pentru fiul meu şi nu-mi aminteam al doilea nume al lui. După 25 de secunde a trebuit să-i spun <<îmi pare rău, am uitat>> persoanei de la telefon care încerca să facă paşaportul... Am început să beau mai mult. Nu ştiam ce am şi consumul de alcool mi-a permis să mă eliberez pentru un timp. Am fost implicat într-un accident fizic cu soţia mea... Nu vreau să minimizez răul pe care l-am făcut şi nici nu vreau scuze, dar nu sunt cine se crede că sunt".

Cazul Hayman nu este, din nefericire, singular în lumea rugby-ului. În urmă cu mai puţin de un an, fostul taloner englez Steve Thompson (73 de selecţii) a afirmat că nu-şi mai aminteşte că a câştigat Cupa Mondială din 2003, competiţie la care a jucat toate meciurile. În vârstă de 43 de ani, și acesta suferă de demenţă. În septembrie trecut, englezul a anunţat că, după moartea sa, îşi va dona creierul pentru a fi folosit în cercetările cu privire la encefalopatie cronică traumatică. Fostul rugbyst a explicat și de ce va face asta: “Îmi voi dona creierul pentru ca să nu treacă prin ce am trecut eu copiii oamenilor pe care îi iubesc. Generaţia noastră trebuie să îşi doneze creierul astfel încât cercetătorii să poată dezvolta tratamente mai bune şi moduri în care sportul să devină mai sigur”.

Component al echipei Angliei care a câştigat Cupa Mondială în 2003, Thompson a spus în decembrie 2020 că nu îşi mai aminteşte niciunul dintre meciurile disputate şi a pus pierderile de memorie pe seama loviturilor frecvente pe care le-a primit în cap la meciuri şi la antrenamente. El a fost diagnosticat în 2020 cu demenţă.

Este de subliniat că după 451 de meciuri disputate la nivel profesionist şi o carieră de 17 ani, Hayman ar fi suferit peste 150.000 de şocuri la nivelul capului, la meciuri şi la antrenamente. Iar aceasta este o estimare pe baza şocurilor încasate de Alix Popham (100.000 în 300 de meciuri). Și Hayman speră să găsească soluţii ca să reducă efectele demenţei cu care se confruntă şi vrea să tragă un semnal de alarmă în Noua Zeelandă cu privire la comoţiile cerebrale: "Ar fi destul de egoist din partea mea să nu vorbesc şi mai ales să nu vorbesc despre experienţa mea. Ca să ajut pe cineva din Noua Zeelandă care poate nu înţelege ce se întâmplă cu el şi nici nu are vreo reţea de asistenţă pe care să se sprijine".

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

FOTBAL / CUPA ROMÂNIEI: Dan Petrescu susține că evoluția CFR-ului a fost un „dezastru”

Campioană a României, CFR Cluj a scos un egal (1-1), astăzi (joi, 20 octombrie), în disputa cu echipa Universitatea Cluj, una care a contat ...